Endelig er Björg tilbake igjen i sin andre hjemby Barcelona. Byen hvor hun kan fokusere på å være kunstneren Björg, og hvor Ignacio og Antonio tar i mot henne med åpne armer, og hjelper henne å finne den nøyaktige fargekuløren som gjør hvert eneste grafiske trykk unikt.

Ignacio Aguirre begynte selv i lære allerede som fjortenåring, og fikk etter hvert æren av å jobbe med kunstnere som Picasso, Miro og Dali. I dag er dette Björgs atelier, og flere norske kunstnere etter hvert også begynt å jobbe her.

Det sjelfulle lokalet midt i Barcelona er en liten oase.
Espressoen venter en trapp ned, og utenfor venter våren.

 

«I dag lager jeg bilder til bonusmamma og bonuspappa-kopper, og det er så utrolig deilig å jobbe igjen. Er i gang med andre dag, og er så glad for å kjenne at det går bra med skulderen min. Jeg er i lykkerus, og vil bare rope hurra hele tiden.»

 «Jeg har jobbet med disse gutta i snart 20 år. Dette er hjemme!
Ignacio er min spanske pappa. Vi jobber så fint sammen, alt går av seg selv og blir til i glede!»

Min Tid 2016

«Er super fornøyd med det jeg lager. Håper å ha noen bilder klare til jeg reiser.
Hvis ikke må jeg bare komme veldig fort tilbake.

God klem fra oss i Barcelona».

Motivet tegnes speilvendt inn i kobberplaten med en koldnål (en spiss stålpenn), etter at kobberplaten er blitt pusset og et tynt lag med lakk er påført og tørket. Deretter males baksiden med asfaltlakk og legges i syrebad. Når platen er ferdig er motivet etset inn i den, og blir lagt inn i harpiksskapet hvor harpikspulver festes til platen og motivet. Deretter brennes den på undersiden slik at harpikspulveret smelter fast, og så males syre på kobberplaten i 5-16 omganger for å få forskjellig dybde. Syren etses ned i kobberplaten og rundt harpikskornene. Så begynner prosessen med å påføre farger, en for en. Og for hvert lag fjernes fargene i flere omganger, helt til platen har fått akkurat den rette kuløren. Neste prosess er å klargjøre det håndlagede papiret, før det grafiske trykket kjøres gjennom en presse med fem-tonns-trykk, slik at fargene og valørene blir presset ned i den minst lille rille i papiret.
Denne prosessen gjentas gjennom hele serien av trykk, slik at hvert trykk i opplaget er håndlaget på «gammelmåten».

«Jeg synes det er den vakreste teknikken fordi den er så levende. Hvert trykk er et originaltrykk, og trykket på pressen gjør at papiret presses inn i de små rillene også. Trykket fører kobberplaten ned i papiret slik at papiret presses opp og ned, og lager fine fordypninger i papiret. Dette gir bildet en naturlig fordypning og levendegjør motivet».