Ri mot drømmene dine

Jenta rir på en hest. Det er en gyngehest, men vi velger selv om vi rir på den eller velger en virkelig hest som kan ta oss med til drømmene våre.

Hva slags drøm har du? Noen har drømmer som er behagelige å tenke på når livet blir vanskelig. Det er helt fint å ha slike drømmer, de er en slags virkelighetsflukt eller dagdrøm. Men hvis du virkelig har en drøm om noe du vil få til i livet ditt, og husk du får det til om du vil, er min metode å tenke på bokstavene i DREAM for å virkeliggjøre den.

Jeg går gjennom bokstavene, en for en, og må gjøre det på engelsk for å huske stegene mine.

D for details. Når jeg har en drøm prøver jeg å være helt spesifikk på hva drømmen min virkelig er. Jo flere detaljer, jo bedre. Skriv det ned, se det for deg. Så setter du drømmen inn i hverdagen, og lager en tidslinje over når du tenker du skal være i mål. Husk at det tar ofte lengre tid enn det du tror. Hvilke trinn må du gjøre for å komme deg dit? En viktig del av min rutine er å visualisere. Jeg ser for meg at jeg allerede har fått til drømmen. Jeg lukter luktene, ser fargene og ser tydelig for meg hvordan det ser ut. Det gjør at jeg føler drømmen allerede er oppnådd. Istedenfor for å tenke hvordan skal jeg få til dette, har jeg allerede vært der. Visualiser det, planlegg det, og da er du på første trinn til at drømmen kan bli noe mer enn en drøm.

R for routines er kjempeviktig. Ikke bare rutiner rundt det å få nok søvn, men pass også på at du er i fysisk aktivitet, spiser sunt og drikker nok vann, slik at du har det bra. For det er først når du har det fysisk og mentalt bra, at du kan oppnå store ting. Når du vanner din egen plante slik at den kan blomstre, da kan du få til mye, mye mer. Det er nøkkelen til god helse.

E for effort. Hvis du vil få til noe, kan du ikke be noen andre om å fikse det for deg. Du må bare bestemme deg for at selvfølgelig får du det til, og tenke gjennom hvor mye energi du vil putte inn i prosjektet. For å lykkes må du legge inn mer energi enn noen andre hadde gjort. For hvis du vil være best, må du gjøre de tingene andre ikke gidder gjøre. Og så er det utrolig viktig at du finner de menneskene som støtter deg, for det er veldig vanskelig å løpe en maraton uten tilskuere som heier deg i mål.

A – accountability. Det å være ansvarlig gjennom å innhente den informasjonen du trenger for å lykkes. Les deg opp, skriv det ned og hør på erfarne fjellfolk før du legger ut på langtur. Kanskje trenger du en proff person å sparre med? Petter Stordalen ansetter folk som er flinkere enn han, og skal du løpe maraton må du snakke med noen som allerede har gjort det. Ofte er det mye mer gøy om du kan gjøre noe sammen med andre. Derfor har det vært så viktig for meg de periodene hvor jeg har hatt andre kunstnere ved min side, som har hjulpet og støttet. Da kommer vi enda litt lenger. Oprah sa at hennes mentor både var en søster, venninne og mentor. Så finn en slik person. Det kan til og med være at du skal spørre en du ikke kjenner om råd. Hvem har gjort noe lignende? Det finnes også haugevis av bra coacher. Det å ha en person som heier på det er viktig. En mentor som er der de dagene det er tungt. En som heier og drar litt i deg og sier «Dette klarer du, det er ikke bra nok enda, så du må jobbe litt mer, men kom igjen – dette får du til»!

M – Mindset. Det sier alt! Det er noe du kan ordne selv, hvordan du velger å tenke om deg selv. At uansett hvor mange ganger du faller kan du reise deg opp igjen. Både Astrid Lindgren og forfatter J.K Rowling som skrev Harry Potter bøkene ble refusert, men fortsatte sin forfatter-drøm. Det er viktig å huske at et nei er en omvei til et ja. Du får det til, selv om det betyr at det kanskje tar litt lengre tid, og at du kanskje må ta en litt annen vei enn du hadde tenkt. Aldri, aldri gi deg – for selvsagt skal du få til drømmen din.

Sett deg opp på gyngehesten din, og tenk gjennom hva drømmen din er og hvor du vil. Og plutselig blir den til en enhjørning, som tar deg dit du vil.

For du klarer hva du vil. Du har det i deg!