Sett krona ordentlig på og la dagen starte

Dette bildet passer fint på starten av et nytt år. Overganger gir en anledning til å se på livene våre, og kanskje tenke gjennom hvordan vi lever dagene våre. For meg har gode morgenrutiner blitt så viktig at jeg gjerne vil dele det som gjør min dag bedre med deg. Kanskje kan det inspirere deg til å tenke gjennom hvilken start du vil ha på dagen din.

Forsker Dan Ariely, behavioral scientist, sier at de fleste av oss er mest opplagt de to første timene etter at vi har våknet. Vi har hatt en god natts søvn og aggregatet til hjernen vår er fulladet. Da er det lurt å ikke lade ut hjernen ved å starte dagen på nettet.

Jeg er ikke så god på å gjøre ting over lengre perioder, så jeg kan være litt på og av når det gjelder rutinene mine, men jeg merker stor forskjell når jeg har fått startet dagen på en god måte. Det å sette mobilen på lydløs og få lov til å være i min morgenverden, har så stor verdi for meg. Da blir resten av dagen min også bedre. Når vi starter dagen med å scrolle sosiale medier, eller lese e-post, tømmes aggregatet veldig fort. Det andre som skjer er at vi mister dopaminet vårt, men om vi lager rutiner som er gode for oss, får vi mer dopamin og dermed mye mer glede. Når vi ikke får påfyll av dopamin blir vi mer tiltaksløse, og kan lettere kjenne på negative tanker, som gjør at vi føler oss mindre verdt. Dessuten mister vi sexlysten, og mangelen på dette hormonet kan også føre til at vi får et større behov for å fylle livet og kroppen med ting som ikke gjør oss godt.

Forskning gjort av Roy Baumeister ved Florida State University viser at ved gode morgenrutiner vil viljestyrke-muskelen bli trent opp. I boken «What most successful people do before breakfast» av Laura Vanderkam viser hun til at de største konsernlederne i verden har sett verdien av gode morgenrutiner. De står opp tidlig, og flere trener på morgenen før jobb. 90 % av de som ble spurt hadde gode morgenrutiner. Det betyr at dersom vi skal få tid til disse tingene som gjør oss og livene våre bedre, må vi stå opp tidligere. Jeg står opp klokken 0500 på morgenen, og det har vært en ganske tøff omlegging for egentlig er jeg et skikkelig B-menneske. Jeg gjorde det ikke over natten, men gradvis ved å stå opp litt og litt tidligere. For når vi skal endre vaner må vi gjøre det på en måte som er overkommelig for oss. Det skal bidra til noe positivt i livene våre, ikke til noe vi føler vi mislykkes i.

Boken til Vanderkam viser at de fleste lederne var aktive på morgenene. Det er så forskjellig hva vi trives med, noen liker å løpe eller sykle en tur, andre gjør yoga eller noen tøyeøvelser. Jeg fant ut at det tar for mye tid i bil frem og tilbake om jeg skal dra et sted å trene, så jeg bruker en treningsapp som partner. Begynn der du er. Jeg kjente en som var overvektig, men som ønsket å komme i gang med å trene. De første dagene tok han bare på seg treningsklær. Uken etter gjorde han det samme, men gikk ned til postkassen. Uken etter det utvidet han turen til en liten runde i nabolaget, og deretter enda litt lenger. I uke fem, jogget han rundt nabolaget, og til slutt ble det en daglig sløyfe på tre kilometer. Slik fikk han et aktivt liv og en kropp som var sunn og frisk. Husk å ikke gape over for mye på en gang. Skal du spise en hval, må du ta små biter, tygge sakte og jobbe deg gjennom det munnfull for munnfull.

Ta deg gjerne tid til å teste ut fysisk aktivitet på morgenen. Det viser seg blant annet å redusere stressnivået vårt resten av dagen, også jobbrelatert stress. Det bedrer søvnen, øker forbrenningen og gir oss «lykkehormonet» oksytocin, og også dopamin som gir oss mot og kraft gjennom dagen. For å kunne gjennomføre gode morgenrutiner anbefaler jeg at du setter deg ned og finner ut hva du ønsker og kan få til. Disse timene på morgenen er kanskje den eneste tiden på dagen hvor du er alene, kan gi deg selv egenomsorg og har overskudd.

Min erfaring er at tiden på morgenen når hjernen er fulladet, er perfekt til å lære noe nytt.

Om du har lyst å lære fransk, spille piano, ukulele eller hva som helst – kan det gjøre en stor forskjell om du setter av 10, 20 eller 30 min. Jeg fikk et tips av en coach om å sette av fem minutter til å øve på fransken min hver morgen. Hvis du f.eks. har en app med språkopplæring og bruker 5 min hver morgen, blir det tilsammen en time og fem minutter i løpet av en uke. Om du tenker at du skal lese spansk en time hver uke, får du kanskje aldri tid og uken går uten at du får gjort det, men fem minutter daglig er overkommelig.

Meditasjon gjør at vi får et nærere forhold til underbevisstheten vår, og får «sagt fra» til den om hvordan vi vil ha det.

Når vi fokuserer på hvordan vi ønsker at ting skal bli, er det lettere å se muligheter enn når vi fokuserer på alle begrensningene. Jeg fokuserer på takknemlighet hver morgen under morgenmeditasjonen min, og ved å fokusere på det er det lettere å få bort følelser som angst og bekymring for det er ikke plass i hjernen vår til to store følelser  samtidig. Det er mange helsebringende ting med meditasjon, hjertet slår saktere og stressnivået i kroppen går ned. Jeg prøver også å tenke på en person i livet mitt som jeg er takknemlig for hver dag, og sender gjerne en tekstmelding med noen gode ord, for det er viktig å fokusere på alle gode hjelpere i livene våre, og gi uttrykk for dette.

Det som får meg i gang på morgenen er den kalde dusjen jeg har gjort til en vane.

Jeg måtte ta det skritt for skritt. Jeg begynte med bitte litt kaldt vann på slutten, og så har det blitt mer og mer. Nå synes jeg det er deilig, og jeg merker at både hud og hår liker det like godt som det jeg gjør. I tillegg til at det øker forbrenningen og sirkulasjonen i kroppen, har det også en psykisk effekt på oss. Å starte dagen utenfor komfortsonen gjør at det er lettere å hoppe ut i det, når jeg støter på ubehagelige situasjoner senere på dagen. Test det ut, og kjenn om det kan være noe for deg også. Før jeg hopper i dusjen tørrbørster jeg kroppen min for å få i gang blodsirkulasjonen. Det tar meg et halvt minutt og jeg kjenner hvor godt det gjør for meg.

Først etter morgenrutinene sjekker jeg mobilen og mailen min.
Det gir meg en følelse av kontroll.

Det som tar mindre enn to minutter svarer jeg på med en gang, mens det som trenger litt mer tid og oppfølging legger jeg i en egen mappe. Det er så deilig når innboksen min er tom et lite øyeblikk. I gamle dager plukket vi poteter og når det var tomt var vi ferdige. Det vi lett blir stresset av i dag, er at vi aldri blir ferdige. For i det jeg svarer den siste mailen i innboksen, begynner det å plinge inn svar. Og så er potetåkeren full igjen, og det er bare å begynne på nytt å plukke, og plukke. Når jeg svarer mens folk sover, får jeg litt forskudd på verden.

Skriv opp alt det du kan tenke deg å gjøre på morgenen, ranger etter hva som er viktigst og hvor mye tid det tar. Velg en eller to ting, og stå opp litt tidligere. Etter en måned, kan du bestemme deg om dette er noe du vil ta med deg videre. Gå sakte fremover. Selv om du bare gjør èn morgenrutine vil det gjøre forskjell i livet ditt. Du får en mer produktiv dag som gir mer suksess, gjør deg mer fornøyd med deg selv, og du blir mer motivert til å nå målene dine.

Lykke til, jeg heier på deg – let the morning begin.